Internship Kat Audit Firm

Assalamualaikum.

Another 1 month to go.tak sangka cepat betul masa berlalu untuk I habiskan praktikal dekat Pandan Indah, Ampang tu. so ketika post ni ditulis, I otw balik KL di pagi hari yang hening.kehkeh.

untuk 3 months ni dah banyak kali I pegi ulang alik Melaka-KL.kalau dikumpul tiket-tiket yang dah beli before ni dah boleh buat collection dah tunjuk pada anak-anak.ni tiket mummy ulang alik pi intern kat KL dlu.hahaha. mentang-mentang tiket Melaka-KL sploh hengget je. kau buat macam sehengget je.wuu


nampak gaya macam seorang yang homesick pegi balik pegi balik membazir duit. yepp. tak rasa bezanya if stay KL atau Melaka. everywhere pegi mana sekali pun we still use money.Kebetulan tempat intern ni pun pinggir bandar so life pun macam pegi balik kerja je hari-hari.Plus diri ini dah kurang berjimba banding dulu kala.hehe.

Alhamdulilah almost 5 months intern di audit firm adalah satu pengalaman yang agak baru for me kalau mengikut skop belajar yang sebenar.Terlalu banyakkk sangat ilmu yang dapat kat sini. No wonder la perlunya praktikal dahulu sebelum masuk ke dalam alam pekerjaan yang sebenar.tak ada lar 'culture shock' pulak nanti.hehehe
ni Zue.kawan uitm yang sama-sama intern.

masa awal-awal masuk intern dekat sini, seriously rasa janggal sikit sebab dah bertahun-tahun belajar tetiba pulak kerja. tau-tau je lar kalau keje kita follow office hour,malam dah tak ada nak buat apa dah. hari-hari pergi balik kerja, no more final exam, no more study hard.so time ni lar rasa rindu membuak-buak dekat KBM, rindu menghadap test & final papers, rindu ikut timetable kelas, rindu nyaa nak jadi student yang just focus on study. rendu kemahen lagi.masa ni la hargai saat-saat belajar dulu.hehehe.

Ni Ajim, kawan sama Uitm jugak, dia banyak tolong kitorang masa
terkapai-kapai sebelum ni. hewhew

so benda tu really happen masa first week masuk intern. rasa macam weh tak best nya kerja. but mahu or tak kena face jugak. and sendiri macam tak percaya pejam celik pejam celik, dah berbulan-bulan rupanya masa berlalu.seriously ! tak perasan dah nak habis dah !

so far, I really recommended sesiapa yang nak baru nak praktikal better choose audit firm if you really wanna learn more. tak tipu !dulu sendiri pening nak amek apa for praktikal nanti.so setelah dok tanya kawan-kawan yang dah penah intern sini, I pilih jugak audit firm. yes, finally !

pernah merasa sekali audit luar, baru 2,3 hari dah nak rasa nak balik ofis cepat.hehe

kerja kat sini setakat ni tak terlalu stress, Alhamdulilah. semua staff kat sini baik-baik belaka. ni yang kita nak, kalau kerja banyak pun tak terasa if our environment okay. betul tak?setakat ni, everything berjalan dengan lancar.banyak benda baru yang dapat dekat sini. setiap company yang I handle, mesti ada belajar benda baru.

bila ingat balik masa baru-baru buat audit, sumpah blur gila.macam hape pun tak tahu. plus kat sini bukan style suap, so kena belajar sendiri jugak .so I banyak belajar bila ada some probs happened.penah lalui situasi yang agak stress bila kena handle satu company ni which akaun dia tak berapa nak cantik. diberi pulak pada we'olls yang serba tak tahu ni. memang bila ingat balik rasa stress gila weh. but then I should thanks jugak dekat Fendy, abang yang guide us sepanjang intern ni sebab even dalam pada stress, I've got something weh !
kalau bukan macam ni, bukan audit firm namanya. hewhew

macam mana nak handle orang yang tend to nak marah-marah kita, belajar daripada kesalahan sendiri. kalau tak buat company yang agak 'disaster' ni mesti I tak learned something.seriously !. takkan nak buat domain je memanjang and masa tu lar I rasa buat audit tak lar seteruk mana. cuma 'renyah' sikit. banyak benda perlu di take note. because kita yang kena perbetulkan akaun orang. so far, Alhamdulilah. I still dalam proses belajar lagi.

makin lama makin I faham lar jugak nak dibandingkan masa first week dulu, hewhew.and boleh proceed buat audit sendiri. but sometime kena bertanya jugak. but now I tak tahu lar if dah keluar nanti,nak proceed buat audit or tak. tapi tak kesah lar kalau buat akaun, dah boleh  faham dah apa yang orang audit mahu kan, and kalau nak proceed audit pun its okay !=)


and now I dalam process membilang hari nak tamat kan my internship ni. seriusly banyak pahit-manis yang I got sepanjang 6 bulan kat sini. InsyaAllah bila keluar nanti,I lebih bersedia.sangat hargai setiap peluang yang dapat kat sini.kalau ada stress-stress tu benda biasa lar kan? InsyaAllah dipermudahkan segala urusan nanti. Amin.. doakan dimurah rezeki nanti, ya?

Thanks for reading =)
farahshahidah

Comments

  1. Hai.. Kak Fiza singgah dan folo sini juga.. slm perkenalan.. teringat juga zaman industrial training dulu.. pendedahan awal buat student2 nak menghadapi alam pekerjaan..

    ReplyDelete
  2. singgah sini.. gudluck new intern. jgn pening2 dgn account tu. dh mahir snang nk kerja nanti

    ReplyDelete
  3. bleh senyum2 lagi masa internship kira Ok la tu xlama dah tu kompom dapat kerja

    ReplyDelete
  4. salam singgah dari segmen kak mia..:)

    ReplyDelete
  5. mgu dpn sy da stat prktikl...

    ReplyDelete
  6. fasha, blh i tahu.. u intern kat mana? ni email sy --> amalinaizzati66@yahoo.com

    ReplyDelete
  7. Assalam fasha. Saya dah decide nak buat intern kat audit firm nanti. The problem is basic akaun saya tak strong. Ada few things saya nak tanya fasha pasal preparation internship ni. email saya pleaseeee
    mazuanmhmd@gmail.com

    ReplyDelete
  8. assalam fasha. Saya dah decide nak buat intern kat audit firm nanti. The problem is basic akaun saya tak strong. Saya nak tanya fasha few things about preparation internship. Email saya pleaseee
    mazuanmhmd@gmail.com

    ReplyDelete
  9. Company apa ye intern ni? nama ?

    ReplyDelete
  10. Salam fasha. Boleh saya tahu awak intern dekat mana? tolong email saya Meykha.70@gmail.com :)

    ReplyDelete
  11. Boleh saya tau co apa ye. Saya tengah mencari ni

    ReplyDelete
  12. salam, bleh thu x nma firm yg awak intern..tolong email sy norlyana55@gmail.com

    ReplyDelete
  13. salam..boleh tak minta tolong email saya..fybelputri@gmail.com... nak tanya bkenaan rumahs ewa coz saya dpt intern kat company nie..pls minta tlg sngt2..asap

    ReplyDelete
  14. salam pls email saya di fybelputri@gmail.com

    ReplyDelete
  15. hye. bole saye tau . tempat awak intern ni kat mana ye ?
    sudilah sekiranya membantu . emel saya ni ya sayeasma@gmail.com

    ReplyDelete
  16. Blh saya tahu awk intern kat mane? Nanti pls email saya di vaiteshwarie@ymail.com

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum kak, dulu intern kat mana? boleh tahu? dah cari emel akak tak jumpa..huhu.. nanti please email sy ye nineteen_capri@yahoo.com

    ReplyDelete
  18. Assalammualaikum sis, boleh saya tahu sis intern di mana. Kalau free email saya firdajulia1998@gmail.com

    ReplyDelete
  19. Assalammualaikum fasha , saya nak tau awak intern dekat mana ye . Boleh email saya Nurulasyikinrijal98@gmail.com . Thank you .

    ReplyDelete
  20. Boleh sy tahu intern dekat mana ? Tngah mencari tmpat internintern . Kalau tak kebwratan boleh email kat juliaraeyfa98@gmail.com

    ReplyDelete
  21. Hai .Boleh saya tahu intern kat mana? And ada lagi few quest yg saya nak tanya hehe . Boleh emel ke syafawani03@gmail.com

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum kak, saya bulan 7 ni nak intern.. saya teringin nk audit firm..tpi saya tkut, english saya tk strong sngt..:( and if kita lupa?kita still bole tnya kan org dkt situ?

    ReplyDelete

Post a Comment

Comment please =D Thank you ^^

Popular Posts