cerita ramadhan aku...

Assalamualaikum =D

Syukur Alhamdulilah sedar tak sedar sudah masuk hari ke sepuluh ramadhan dah..
and syukur jugak segalanya dipermudahkan oleh Allah tak kesah lar dari segi ibadah
mahupun aktiviti seharian..Thanks Allah =)

dah bertahun-tahun hidup kat atas bumi Allah ni..daripada sekecik kecik cili padi 
sampai lar dah besaq gedabak ni..mesti lah dah improve dari segi ibadah wajib kan..
nak nak dalam bab berpuasa ni...ehehe

bila diingat balik kalau macam mana kita dulu bertatih nak mula belajar puasa..
sekarang tup tup aih dah besar dah aih..
kalau diimbas kenangan mula berpuasa..aku tak berapa nak sure laa aku start puasa bila...
heee..sekolah rendah dah mula puasa..and tapi ada tinggal-tinggal lar jugak..
and aku ingat lagi during that time...biasa lar dah hujung-hujung puasa..
masa tu mak sebok tengah buat kuih raya kat rumah moyang..
and I was like ouuh tak tahan nyess nak rasa kuih yang tengah panas keluar dari oven tuh..

masa tu aku kat kampung...rumah moyang..bila dah nak dekat raya...
we olls akan balik rumah moyang..dengan femly nenek sedara aku..
and nenek moyang aku (sekarang sudah arwah) ada satu style dimana kalau 
cicit dia tak tahan nak berbuka...arwah mula lar tak sampai hati and akan 
benarkan kitorang berbuka..ehehe...

kalau mak aku tahu memang dah mengamuk..tapi masa tu deal baik punya dengan moyang..hehehe
almaklum..nenek biasanya sayangkan cucu cicitnyaa...uhuu...
tapi itu masa kecik-kecik lar...
memang lar tak tahan nak berbuka..dah duduk kampung..
hari-hari main pasir..main keliling satu kampung...memang heaven waktu ituh !

and time goes around...i am such a big girl sudah !start masuk darjah 5...6 then masuk sekolah menengah...
aku sudah seriuss berpuasa..mula dah sedar apa itu dosa kalau sengaja  tinggalkan puasa..
tapi masa tuh aku tak penah laa dapat ganjaran apa-apa kalau puasa penuh ke..
macam puasa sebulan dapat rm50 ke rm 100 ke..
sebab masa tu tak pandai ngelat lagi...kalau dah pandai ngelat mesti lama dah pau mak ayah...heheh

semua orang punya cerita yang berbeza-beza mungkin..heheh...tak kesah lar..
kita start puasa penuh awal ke start lambat ke...
yang penting macam mana kita selami pengertian puasa tu sendiri...
bukan puasa sekadar mengikut syarat semata...kayh ?? =D

thanx for reading =D

Comments

Popular Posts