yeay..saya dah ada keje part time untuk kali ini

Assalamualaikom...

FYI..sekarang  ni adalah musim cuti sem buat aku..tak ada lar lama sangat...
actually sekarang ni sepatutunya aku dah mula praktikal..but setelah difikirkan sedalam-dalamnya..
aku buat keputusan untuk extend my semester...and aku akan buat pratikal hujung semester nanti..
aku okey je..and aku rasa InsyaAllah dalam tempoh ni..aku akan lebih bersedia for praktikal ni...
and kemungkinan kalau ada rezeki aku...habis je praktikal bolehlah aku diserap terus kat company tu..
manalah tau kan...doakan saya ye?heee


so aku ada dalam 2 semester lagi camtu lar untuk belajar..belajar...kat Uitm Banda Melaka tu..hewhew..
so ada lar beberapa orang juga cluzmate aku yang buat praktikal hujung sem nanti..so cuti kali ini..still cam biasa pada mulanya..tapi tak lama pun..just around sebulan lebih gitu..then aku decide tak nak keje kot..tapi eh..mana boleh tak keje..tak seronok lar pulak..duduk-duduk tapi tak ada income masuk...tapi sape nak ambil kerja untuk sebulan je???

my mom okay je kalau aku nak kerja kali ni..dia pun tak larat nak tengok aku terperap kat rumah 24 hours kan...so ada lar my mom rekemen kerja cashier Petronas lar..kerja kat tempat lama aku ..cashier Family Store la..but aku rasa macam nak kerja 'bibik' sepenuh masa je kat rumah...whereby aku kemas the whole house...basuh baju..masak nasi..bla..bla..bla..and etc...sebab aku da ada buat list dah apa benda yang bermanfaat aku nak buat untuk cuti kali ni..heheh..macam-macam okey...

aku mula lar hidupkan internet balik..so senang aku nak google apa yang patut...stalker-stalker apa yang patut..berblogging lagi dan lagi..haha..aku ingat nak isi laa cuti aku dengan hobi-hobi yang menarik..heheh..eh menarik ke??hewhew...macam buat jahit manik ke..buat gubahan bunga..tanam pokok like buat mini tanaman...apa-apa je lar..asalkan benda tu menarik perhatian aku..hoho..

abes final sampai lar hujung bulan satu aku just spend da whole day kat rumah..rumah..and rumah je..
menjalankan tanggungjawab as 'bibik' yang cuma berbayar untuk makan and tidur..haha..kalau ada keluar pun just ke rumah atok aku..umah sedara tengok orang bersalin..or just pergi pasar malam je..ha macam tu lar..suddenly..malam 1 hb tu..my makcik or aku panggil dia 'bibik' okay..(sebab adik beradik mak aku ramai sangat sampai dah tak tau nak buat nama panggilan apa..haha..)..dia ada kol aku ..dia ajak aku kerja untuk sebulan kat ofis dia..bagai orang mengantuk disorongkan bantal gitu..haha..so aku on je laa..aku rasa kalau nak kerja ofis hour ni okay je kot..


so my bibik said..okay besok start 1 haribulan 2..aku dah kena follow dia pergi kerja..memandangkan aku tak ada transport..Alhamdullilah rezeki Allah namanya...okay nak tau aku kerja apa??aku kerja kat Japerun Bukit Baru.. kiranya ofis ni mengendalikan kerja-kerja kebajikan lar... so sekarang memang nak time pembahagian Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M).. so tempat my bibik ni lar yang akan kendalikan pembahagian duit ni kat semua orang awam tapi bahagian Dun Bukit Baru je lar..

waiting for my bibik amek saya..


so kerja untuk sebulan ni... aku kena jadi operator kena call semua surat yang layak dapat...suruh diorang datang ofis Japerun Bukit Baru untuk ambil surat.. and aku kena semak nama-nama yang datang kat ofis tu sama ada diorang dapat tak..setakat ni aku menguruskan nama-nama yang dapat untuk kelompok 1 je...
actually aku dah pernah lar kerja tolong-tolong key - in data kat ofis tu sebelum ni..and now almaklum kerja sudah melambak..so memang memerlukan orang luar untuk bantu sementara...

macam chubby pulak time-time first day keje ni..time sorang-sorang kat ofis



hari pertama kerja agak awesome.. mostly kakitangan ofis tu dah pernah kenal aku sebelum ni..sebab aku kan anak buah makcik aku..and pernah lar datang kat ofis tu...huu mereka semua baik-baik je.. and suweet like sugar..harhar.. yang membuatkan aku suka kerja kat sini...ye lar kerja kebajikan kan..so of course kita kena meet ramai orang.. so from that aku boleh adapt kan diri how to face dengan pelbagai ragam manusia..
serious,..macam-macam kerenah okay...patut lah tak cukup tangan makcik aku dibuatnya..haha...aku boleh menjawab pertanyaan orang dengan rileks..sometimes tu asyik refer makcik aku jugak..haha...

ni la view kat ofis ituew..huu


so I really hope sepanjang sebulan ni aku dapat membiasakan diri membuat  pelbagai kerja...dapat train diri work in smart and pantas...berani..and really hardworking..haha..AMIN..


love,
farahshahidah

Comments

Popular Posts