owh Lona.. =D

Assalamualaikom...
korang suka kucing tak??or any haiwan peliharaan...
tak kesah la burung ke..ikan...rabbit ke...hamster ker....huu...
kalau anda adalah dikalangan penggemar haiwan peliharaan...
yeah anda boley lah join da kelab penyayang...
betapa anda disifatkan seorang yang penyayang....hewheww...

me too..!!actually aku bukan lah fanatik sangat pada haiwan peliharaan ni...
ye laa mostly sejak azali dah memang dilahirkan penyayang 
pada haiwan-haiwan yang omel ni kan....
dunno why makin lama sikit-sikit aku mula suka
bela ikan.. pastu testing2 bela kucing....
tambah pula aku ni ada perangai pelik sikit bak kata kengkawan aku..hewhew
pantang nampak kucing kurap ke...kucing jalanan yang mengemis ni...
mula lah tak sampai hati..rasa macam oh tak sanggup nak sepak-sepak ke..haha

makin lama makin perasaan simpati and sayang kat haiwan makin menjadi-jadi...
macamana sayang bila tengok baby...macam tu la aku rasa nak sayang hewan-hewan ni..over pulok..

okah nak story pasal Luna @ Lona ( called by my younger adek)hahah
iaitu kucing yng aku bela setakat ni paling lama lar...even baru setahun..hewhew
actually before ni penah bela kucing jugak tapi sayangnya tak lama...
because of my mak pantang kalau tau kucing 'prettt' dalam umah...
and ada femly aku yang alergi ngan bulu kucing...

so..tak dapat bela kucing..oww sedey sekali...then we decided lar bela ikan kelisa...
agak demand lebih betul...bukan senang bela ikan tu...
selera bertukar-tukar......and sangat sensitif nak jaga..

last year kitorang jumpa Luna..hewhew...

hi..!my name is LONA. =D

Lona ni lahir kat tadika mak aku...yes my mom works as kindergarden teacher..hewhew
so my mom told..perasan lar jugak ada sekor kucing bunting ni...
lama dah dok usha port baik nak bersalin kat tadika mak aku...
so finally mak Lona pon beranak lar and lahir lar tiga ekor kucing... satu Lona,satu kaler hitam legam..and lagi satu kelabu tak silap aku lar..(tapi da mati dah )

so everytime aku balik umah..my mom always dok cerita pasal kucing-kucing
yang bermastautin kat tadika tuh...
and aku rasa like want to merembat salah sekor anak dia...
takkan nak yang gelap tuh...
so last2 kitorang bawak balik si Lona ni..senyap-senyap...masa mak dia takde..hewhew

1st day Lona datang dia takut-takut je...
yelar rasa macam eh kat mana lar aku ni..
pe lar dorang nak buat ngan aku...hahaha...
we decided bagi nama Lona lepas tu...maen panggil je..

Lona was just kucing kampung biasa..
tapi sometime cam tak rasa pon dia kucing kampong biasa..
because of bulu dia cam rambut orang pon ada..harharhar... 
kaler kelabuu jee..
and biasa lar anak kucing memang agresif betul...
tak kira malam or siang..terlompat-lompat 
macam sibuk dok ajak main sekali pulak...
suka lar pulak tengok kerenah dia cam tu..haha
tapi bila malam yang agak payah sebab dia suka kacau orang tido..
mau di cakar nya muka aku...

untuk pastikan bulu-bulu dia tak melekat kat mana-mana..
kena lar jaga pemakanan dia...
so my mom yang dahulunya tak suka kitorang bela kucing...
last-last setuju lar pulak...hewhew..
mulanya mak ajar bagi makan ikan yang direbus dahulu....

seeloknya ikan kembong

and elakkan makan benda yang berminyak..
if still kecik lagi...2 ekor sehari dah cukop..pagi and petang...


so around 6 bulan cam tu lar kitorang bela dia...
like menatang minyak yang penuh..kakaka...
makin sehat and gumok..bulu makin cantik...
hewhew..
but one fine day tuu...
bapak aku tak kasi bela dah...so bapak aku suruh hantar kat tempat kitorang amek tu..
kat mana lagi kalau bukan kat tadika tu kan...
tau2 aku balik umah je Lona was gone...sedeyyynyee..
aku soh jugak mak aku bawak balik umah semula..tapi rupanya ada sorang macik yang 
rumahnya dekat ngan tadika tu dah pon bela..
I still sedey jugak lar but.. rasa macam lega at least ada orang kasi makan and jaga dia..
so lama-lama boleh terima ketiadaan Lona..

on this year jugak lar...dalam bulan 7 hari tu..
tak disangka-sangka..ada sekor kucing ni macam-macam dok usha 
depan umah aku...setelah diperhatikan..
ohemmji...Lona is BACKKK..!!!

tapi Lona dah dewasa sket lar...
bak kata orang dah jadi anak dara giteuww..hoho..
ye memang kompem itu Lona...
I kenal sangat tanda2 kat badan dia...
tak ku sangka...dia ingat jalan balik ke rumah aku...

tapi doesnt mean kitorang bela dia lagi...
dia just datang melawat jeeee...
dalam sejam 2...dia hilang balik..
tomorrow dia datang lagi...pastu ilang lagi...
then datang lagi....

at last baru la kitorang rasa cam nak bela balik la...
so excited pegi beli friskies...stok untuk seminggu...
Lona pun dah dewasa..so tak de lar sepanjang masa dia dok kat rumah...
time makan dia pandai-pandai lar balik...
hew2...

i love to sleep...sleep is my passion rite now..hewhew

perubahan kat Lona...bulu dia ada tambah kaler sket..
cam perang-perang gituew..
macam buat highlight kat salon pulak..hewhew...
one more is..Lona macam sudah pregnant..hohoho..
awesomee nye rasa..cam tak sabar nak tengok anak dia omel ke tak..hahah

sejak bunting ni asek tido je keje nyee

tido lagii

zzzzZZzz...

lagi.....

fesyen apa dia tido pon aku tak tau

now Lona is become apart of my family lar..
we all love Lona so much...
hewhew...even selalu kena buli dengan adik aku..si Tasya..
lepas ni rasa cam macam-macam aku nak bela..hewhew...
wait and see je.. =D

thanx for reading 
love,
farahshahidah

Comments

Popular Posts